25 september 2012

"Min mamma hade tax när hon var liten"

Ni vet hur mycket jag älskar hundar. Framför allt arbetande hundar, framför allt jakthundar.
Det är väldigt ofta jag åker kollektivt med Nisse, på både gott och ont!
Det onda är väl mest att Nisse helst inte sitter still, det är varmt och det är bökigt. Bitchiga chaufförer händer att man stöter på också.

Men sen så finns det goda saker med att vistas med hund ute bland folk, bland allmänheten.
Det är en "icebreaker" för många, bland annat mig. Jag har ända sen jag var liten älskat att vara social med främmande människor. Prata strunt, inte bara väder, med folk jag bara träffar kanske en gång.
Att jag då har hund, en tax dessutom, gör mitt vistande ute i allmänheten blir otroligt roligt för mig! När det gäller att jag har tax så är det lite speciellt för det är inte den vanliga reaktionen jag får. Som t.ex. "ååh vad söt". Utan jag får hela historier av folk, främst 40+, som haft tax när de var små eller att deras mor-/farföräldrar hade det. Antagligen för att det förr var mer vanligt att man jagade. Och tax är en sån typisk ras som nästan bara finns hos jägare. Iaf dom normalstora strävhåriga och att hundarna iaf någon gång om året får visa vad dom kan med rådjuren.

Jag har aldrig några problem med att prata med och lyssna på dessa människor. Jag tycker tvärtom att det är intressant och jag är glad att dom vågade börja prata med mig. Skit samma att det kanske bara var för att jag råkade ha hund.
Tycker det är synd att inte fler människor kan slappna av, tycka det är kul och njuta av att vi med hund ofta får prata med nytt och främmande folk.
Så länge dom inte ger sig på att klappa och greja med hundarna utan att ha frågat så finns det inget att gnälla på!

Njut bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar